هزاران سال است که شیر به عنوان يك ماده غذایی غنی همراه سفرههای بشر در اقصی نقاط دنیا است. امروزه از الگوی مصرف شیر و فرآوردههای حاصل از آن به عنوان یکی از شاخصهای توسعه جوامع انسانی یاد میشود. تحقیقات در مورد فرآوردههای لبنی نشان دادهاست که میان مصرف این فرآوردهها و سلامت جامعه ارتباط مستقیمی وجود دارد. اما متاسفانه با وجود فواید بسیار محصولات لبنی، سرانه مصرف آن در طی 50 سال گذشته در کشور ما کاهش زیادی داشتهاست که علت آن را میتوان به عوامل متعددی همچون شرایط اقتصادی و تورم، عدم تنوع کافی محصولات، عدم فرهنگسازی اصولی الگوهای مصرف و… نسبت داد.
طبق آمار سازمان جهانی بهداشت پس از تصادفات که بالاترین آمار مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص دادهاست بیماریهای قلبی، سرطان و پوکی استخوان از جمله اصلیترین عوامل تهدیدکننده حیات بشر به شمار میروند. محصولات لبنی منبع غذایی بسیار کاملی هستند که نقش بسیار مهمی در تامین سلامت انسان ایفا میکنند. و از همین جهت در دسته مواد غذایی فراسودمند قرار میگیرند. در حقیقت لبنیات را میتوان به عنوان دارویی دانست که در پیشگیری از بسیاری بیماریها که درصد بالایی از جامعه را تهدید میکند موثر واقع شود.
نتایج تحقیقات نشان میدهد که شیر و فرآوردههای لبنی با داشتن کلسیم و ویتامین D با ترکیب شدن با عوامل سرطان زا موجب دفع آنها از بدن می شوند، اهمیت مصرف لبنیات زمانی بیشتر آشکار میشود که بدانیم، کلسیم بعد از آهن، دومین مادهای است که کمبود آن در رژیم غذایی افراد در ایران مشاهده میشود. علاوه بر کلسیم محصولات لبنی منبعی غنی از منیزیم، پتاسیم، ویتامینهای گروه B ، A ، C میباشند. به همین سبب متخصصان تغذیه مصرف روزانه حداقل، نیملیتر شیر، 200 گرم ماست و 35-25 گرم پنیر را توصیه میکنند. با مصرف این میزان از فرآوردههای شیری 28 گرم پروتئین و 800 میلیگرم کلسیم تامین میشود. مصرف روزانهی شیر خطر ابتلا به فشارخون بالا، چربی خون، سرطان روده بزرگ و پوکی استخوان را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
عدم استفاده کافی از شیر و فرآورده های آن موجب موارد زیر می شود:
عقب افتادگی رشد جسمی به ویژه در کودکان و نوجوانان
ابتلا به بیماریهای استخوانی، دندان و لثه
ایجاد شرایط مناسب برای ابتلا به بیماریهای عفونی
بیماری عصبی
اختلالات استخوانی
کاهش بهرهوری هوش کودکان
با در نظر گرفتن کلیه موارد فوق شرکت دنون لبنی پارس با ماموریت ترویج و ترغیب مصرف فرآوردههای لبنی در میان مردم، به ویژه والدین تلاش میکند تا فرهنگ مصرف شیر و فرآوردههای لبنی را درونیسازی کرده تا والدین عادت نوشیدن شیر و مصرف سایر فرآوردههای لبنی را در کودکان خود نیز نهادینه کنند و از این طریق بتوان نسلهای آینده را آشنا با فرهنگ مصرف روزانه محصولات لبنی و آگاه به مزایای آن پرورش داد. شرکت دنون لبنی پارس نیز که نماینده رسمی شرکت فرانسوی دنون در ایران است در راستای همین هدف فعالیت خود را در ایران آغاز کرده و ادامه میدهد. شرکت دنون لبنی پارس کلیه محصولات خود را با پایه شیر تولید میکند و با تولید محصولاتی متنوع و با طعمهای مختلف تلاش میکند تا سلیقه و نیاز طیف گستردهای از مردم را تامین کند.