میراث زنده

داستان دنون ، همانطور که امروز می‌دانید، ماجرایی شگفت‌انگیز و انسانی است که در آغاز قرن بیستم با اتفاقات، ماجراها و موضوعات مختلفی رقم می‌خورد. در این قسمت به تاریخ دنون و بنیانی که ما به ساخت آن ادامه می‌دهیم تا آینده‌ شرکت را بسازیم، نگاهی می‌اندازیم.

سال ۱۹۱۹ میلادی، شیر و لبنیات تازه

با پایان جنگ جهانی اول، مردم در اسپانیا به دلیل سوءتغذیه به بیماری‌های روده مبتلا شده بودند. آیزاک کاراسو، تولید محصول جدیدی را آغاز کرد: ماست.

با توجه به تحقیقات Elie Metchnikoff، پژوهشگر انستیتوی پاستور و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۰۸، او لاکتیک‌های تخمیری را که فواید آن در سلامتی اثبات شده‌ بود، به ماست اضافه کرد.

آیزاک کاراسو با انتخاب نام «دنون» که اسم کوچک‌شده فرزندش بود، ماست‌های دنون را در سال ۱۹۱۹ به داروخانه‌ها فروخت. محصولی ساده با هدفی ساده برای بهبود سلامت، که در یکی از قدیمی‌ترین فرآینده‌هایی که انسان با آن آشناشده است، ریشه دارد: تخمیر. آیزاک همانند پسرش دنیل کاراسو، با مشارکت انستیتوی پاستور، زندگی خود را وقف مطالعه، بهبود و تسلط کامل بر فرآیند تخمیر گذاشت.

از داروخانه‌ها به جهان

در سال ۱۹۲۹، دنیل کاراسو به کسب‌وکار خانوادگی خود وارد می‌شود و برند خود را با نام Société Parisienne du yoghourt Danone در فرانسه تاسیس می‌کند.

در طول دوران جنگ جهانی دوم، دنون کسب‌وکار خود را به بخش آتلانتیک گسترش می‌دهد. در سال ۱۹۴۲ پس از سکونت در نیویورک نام تلفظ برند را از Day-no-nee به دنون (Dannon) تغییر می‌دهد، همان برندی که در آینده نزدیک همان ماست‌های طبیعی را با یک لایه مربای توت‌فرنگی متحول کرد.

سخنرانی سال ۱۹۷۲ آنتوی ریبود در مارسی،‌ از ارکان اصلی طرح دوجانبه اقتصادی و اجتماعی ما است، که رویکرد ما در کسب‌وکار را مشخص کرده است.

در سال ۱۹۷۲، دنیل کاراسو پس از ادغام دو برند Geravis-Danone، به ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت انتخاب شد و با آنتونی ریبود مدیر شرکت BSN ملاقات کرد. این ملاقات بین دو طرف علاقه‌ لازم برای مشارکت را ایجاد کرد. آیزاک متوجه استعداد آنتونی در کارآفرینی شد و برای گسترش بیشتر شرکت دنون با او مشارکت کرد. در دسامبر سال ۱۹۷۳، ادغام دو شرکت اعلام شد.

دهه ۹۰ میلادی،‌ ورود به جهان

در دهه ۹۰ میلادی، شرکت BSN-Gervais Danone به دنبال گسترش بیشتر خود در مناطق مختلف می‌رود. پس از انتخاب اروپای شرقی، آسیا و آمریکای لاتین به‌عنوان اهدافی منطقی، گروه دوباره نام خود را به Danone تغییر می‌دهد.

سال ۲۰۰۰ میلادی، برافراشته نگاه داشتن مشعل کاراسو

سال‌ها بعد، هدف ما برای «تامین سلامتی از طریق غذا برای بیشترین افراد ممکن» که توسط فرانک ریبود ارائه شده بود و تا سال ۲۰۱۷ توسط امانوئل فابر ادامه داده شده بود، امروز قوی‌تر از هر زمانی بر جای خود پایدار است. این هدف یکی از ارکان ارزش‌های اصلی شرکت دنون است.

حتی امروز، با چهارچوب عملکرد «یک زمین. یک زندگی» ،‌ شرکت دنون به تولید محصولاتی با کیفیت که از ترکیبات طبیعی ساخته‌شده‌اند، ادامه می‌دهد تا از سلامت افراد و کره زمین محافظت کند.

دنون در سال 2007 با نام دنون لبنی پارس وارد ایران شد

دنت اولین برند دنون در ایران بود. برای لحظاتی شاد در کنار خانواده و دوستان. دنت به سرعت جای خود را در سبد غذایی خانواده‌ها یافت.

دسر نوشیدنی که برای نخستین بار توسط دنون ایران ابداع و در سبد محصولات دنون در سراسر دنیا قرار می گرفت، باعث شد تا دنون لبنی پارس به یکی از پیشگامان تولید این رده محصول در جهان بدل شود.

بنابراین استقبال و موفقیت چشمگیر گروه محصولات دسر نوشیدنی در ایران سبب شد دانش تولید محصول دنت ایران به سایر کارخانجات دنون در سراسر دنیا انتقال یابد.

سپس با آمدن دنت‌پاپ، رؤیای کودکان ایرانی رنگی‌تر شد.

و با آمدن دنت دیلایت تجربه غذایی تازه‌ای به فرهنگ‌مان اضافه شد.

همه و همه در راه تغذیه سالم، لذت و شادی.

این‌جا دنون، صدای یک قرن است.

" سال‌ها پیش از آن‌که دنون وجود داشته باشد، ایران کشوری شگفت‌انگیز بوده است.

بنابرایــن، ما فقط مسافــر این داستــان شگفت‌انگیــز فرهنگ و تمــدن ایرانیــان هستیم.

امیدوارم که این مشارکت در آینده هم ادامه داشته باشد. "

امانوئل فابر، مدیر عامل دنون 2014-2021

خط زمانی تاریخ دنون