میراث زنده
داستان دنون ، همانطور که امروز میدانید، ماجرایی شگفتانگیز و انسانی است که در آغاز قرن بیستم با اتفاقات، ماجراها و موضوعات مختلفی رقم میخورد. در این قسمت به تاریخ دنون و بنیانی که ما به ساخت آن ادامه میدهیم تا آینده شرکت را بسازیم، نگاهی میاندازیم.
سال ۱۹۱۹ میلادی، شیر و لبنیات تازه
با پایان جنگ جهانی اول، مردم در اسپانیا به دلیل سوءتغذیه به بیماریهای روده مبتلا شده بودند. آیزاک کاراسو، تولید محصول جدیدی را آغاز کرد: ماست.
با توجه به تحقیقات Elie Metchnikoff، پژوهشگر انستیتوی پاستور و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۰۸، او لاکتیکهای تخمیری را که فواید آن در سلامتی اثبات شده بود، به ماست اضافه کرد.
آیزاک کاراسو با انتخاب نام «دنون» که اسم کوچکشده فرزندش بود، ماستهای دنون را در سال ۱۹۱۹ به داروخانهها فروخت. محصولی ساده با هدفی ساده برای بهبود سلامت، که در یکی از قدیمیترین فرآیندههایی که انسان با آن آشناشده است، ریشه دارد: تخمیر. آیزاک همانند پسرش دنیل کاراسو، با مشارکت انستیتوی پاستور، زندگی خود را وقف مطالعه، بهبود و تسلط کامل بر فرآیند تخمیر گذاشت.
از داروخانهها به جهان
در سال ۱۹۲۹، دنیل کاراسو به کسبوکار خانوادگی خود وارد میشود و برند خود را با نام Société Parisienne du yoghourt Danone در فرانسه تاسیس میکند.
در طول دوران جنگ جهانی دوم، دنون کسبوکار خود را به بخش آتلانتیک گسترش میدهد. در سال ۱۹۴۲ پس از سکونت در نیویورک نام تلفظ برند را از Day-no-nee به دنون (Dannon) تغییر میدهد، همان برندی که در آینده نزدیک همان ماستهای طبیعی را با یک لایه مربای توتفرنگی متحول کرد.
سخنرانی سال ۱۹۷۲ آنتوی ریبود در مارسی، از ارکان اصلی طرح دوجانبه اقتصادی و اجتماعی ما است، که رویکرد ما در کسبوکار را مشخص کرده است.
در سال ۱۹۷۲، دنیل کاراسو پس از ادغام دو برند Geravis-Danone، به ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت انتخاب شد و با آنتونی ریبود مدیر شرکت BSN ملاقات کرد. این ملاقات بین دو طرف علاقه لازم برای مشارکت را ایجاد کرد. آیزاک متوجه استعداد آنتونی در کارآفرینی شد و برای گسترش بیشتر شرکت دنون با او مشارکت کرد. در دسامبر سال ۱۹۷۳، ادغام دو شرکت اعلام شد.
دهه ۹۰ میلادی، ورود به جهان
در دهه ۹۰ میلادی، شرکت BSN-Gervais Danone به دنبال گسترش بیشتر خود در مناطق مختلف میرود. پس از انتخاب اروپای شرقی، آسیا و آمریکای لاتین بهعنوان اهدافی منطقی، گروه دوباره نام خود را به Danone تغییر میدهد.
سال ۲۰۰۰ میلادی، برافراشته نگاه داشتن مشعل کاراسو
سالها بعد، هدف ما برای «تامین سلامتی از طریق غذا برای بیشترین افراد ممکن» که توسط فرانک ریبود ارائه شده بود و تا سال ۲۰۱۷ توسط امانوئل فابر ادامه داده شده بود، امروز قویتر از هر زمانی بر جای خود پایدار است. این هدف یکی از ارکان ارزشهای اصلی شرکت دنون است.
حتی امروز، با چهارچوب عملکرد «یک زمین. یک زندگی» ، شرکت دنون به تولید محصولاتی با کیفیت که از ترکیبات طبیعی ساختهشدهاند، ادامه میدهد تا از سلامت افراد و کره زمین محافظت کند.
دنون در سال 2007 با نام دنون لبنی پارس وارد ایران شد
دنت اولین برند دنون در ایران بود. برای لحظاتی شاد در کنار خانواده و دوستان. دنت به سرعت جای خود را در سبد غذایی خانوادهها یافت.
دسر نوشیدنی که برای نخستین بار توسط دنون ایران ابداع و در سبد محصولات دنون در سراسر دنیا قرار می گرفت، باعث شد تا دنون لبنی پارس به یکی از پیشگامان تولید این رده محصول در جهان بدل شود.
بنابراین استقبال و موفقیت چشمگیر گروه محصولات دسر نوشیدنی در ایران سبب شد دانش تولید محصول دنت ایران به سایر کارخانجات دنون در سراسر دنیا انتقال یابد.
سپس با آمدن دنتپاپ، رؤیای کودکان ایرانی رنگیتر شد.
و با آمدن دنت دیلایت تجربه غذایی تازهای به فرهنگمان اضافه شد.
همه و همه در راه تغذیه سالم، لذت و شادی.
اینجا دنون، صدای یک قرن است.
" سالها پیش از آنکه دنون وجود داشته باشد، ایران کشوری شگفتانگیز بوده است.
بنابرایــن، ما فقط مسافــر این داستــان شگفتانگیــز فرهنگ و تمــدن ایرانیــان هستیم.
امیدوارم که این مشارکت در آینده هم ادامه داشته باشد. "
امانوئل فابر، مدیر عامل دنون 2014-2021
خط زمانی تاریخ دنون
با نگاه به رویدادها و وقایع مهم در تاریخ شرکت دنون، اطلاعات بیشتری درباره تاریخ شرکت کسب کنید.
۱۹۱۹
تولد دنون در بارسلونا
در دهه ۱۹۱۰ میلادی، آیزاک کاراسو در بارسلونا زندگی میکرد. در آن دوران او متوجه شد که بسیاری از کودکان اسپانیایی دچار عفونت روده هستند. آیزاک با آگاهی از تحقیقات انجامشده در زمینه تخمیر لاکتیکی، تصمیم میگیرد محصولی را ارائه کند که در ناحیه بالکان بهخاطر فوایدش معروف است: ماست او در سال ۱۹۱۹ برند دنون (Danone) را با الهام گرفتن از نام کوچک پسرش «دنون» (Danon)، تاسیس میکند. دنون از همان آغاز به تغذیه سالم متعهد بوده است.
۱۹۲۹
دنون وارد فرانسه میشود
دنیل کاراسو Societe Parisienne du Yoghourt Danone را تاسیس میکند و اولین فروشگاه خود را در خیابان
rue Andre Message در پاریس افتتاح میکند. او همچنین اولین شعار برند خود را مطرح میکند: «سالم و خوشمزه، ماست دنون دسر خوشمزهای برای هضم لذتبخش و سالم غذا است.» دنون پیغام خود را با پیوند لذت و سلامتی برای اولین بار ارائه میدهد.
۱۹۷۰
سرمایهگذاری در صنعت مواد غذایی
شرکت BSN با خرید برندهای Evian، Kronenbourg، Societe Europeenne de Brasseries و Bledina (Evian Solide) به بزرگترین تولیدکننده نوشیدنیها و غذای کودک بدل میشود.
سخنرانی تاثیرگذار در مراسم سخنرانی در Assises du Patronat در مارسی و خطاب به ۲۰۰۰ نفر از فعالان صنعت، آنتونی ریبود تعریف تازهای از نقش سنتنی یک رهبر کسبوکار ارائه میدهد. با الهام از آرمانهای می ۱۹۶۸، او نیاز به رویکردی جدید در مدیریت را گوشزد میکند و دیدگاه جدیدی را برای مسئولیت اجتماعی شرکتها را مشخص میکند. تعهد دوجانبه دنون برای موفقیت کسبوکار و پیشرفت اجتماعی متولد میشود. این اولین بار است که مدیر یک شرکت در فرانسه، بر نیاز به درنظر گرفتن بعد انسانی کسبوکار تاکید میکند.
۱۹۷۲
ملاقات دو متفکر
داستان ادغام دو شرکت BSN و Gervais Danone در اصل داستان ملاقات دنیل کاراسو و آنتونی ریبود دو متفکر و صاحبنظر در CEDEP در سال ۱۹۷۲ است. مرکز ارائه طرحهای حرفهای برای مدیران اجرایی، که این دو شرکت یک سال قبل به تاسیس آن کمک کردند. دنیل کاراسو به دنبال گسترش جهانی شرکت است و در همین راستا متوجه استعداد کارآفرینی بدون نقص آنتونی ریبود میشود. ادغام دو شرکت در دسامبر سال ۱۹۷۲ میلادی اعلام میشود و غول صنعت مواد غذایی متولد میشود.
۱۹۹۰
ورود به جهان
با آغاز فعالیت در سال ۱۹۷۹، BSN-Gervais Danone شرکتهای متعددی مانند Amora، Maille، Vandamme، Liebig و Volvic خریداری میشوند. در کمتر از ۲۰ سال، این شرکت به سومین شرکت بزرگ مواد غذایی در اروپا بدل میشود و در بازارهای فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، لوکزامبورگ و پرتغال پیشتازی میکند.
BSN-Gervais Danone به دنبال گسترش فعالیتها در سطح جهانی میرود و اروپای شرقی، آسیا و آمریکای لاتین بهعنوان اهدافی مناسب برای این امر انتخاب میشوند. اولین خرید بزرگ در بخش آسیا در سال ۱۹۹۱ در هنگکنک و با خرید شرکت Amoy انجام میشود. شرکتی فعال و دارای تخصص در زمینه مواد غذایی منجمد و سس سویا.
۱۹۹۴
تولد یک ستاره
BSN-Gervais Danone در سال ۱۹۹۴، نام خود را به «Danone» تغییر میدهد، برندی با ظرفیتهای جهانی که دیگر تا کنون برای مصرفکنندگان در ۴۶ کشور نامآشنایی است - و مبنع یکچهارم از فروش شرکت است. همراه با نام جدید لوگوی جدیدی هم ارائه میشود: کودکی که به یک ستاره خیره شده است. این لوگو نمادی از تلاشهای شرکت برای رشد و گسترش بیشتر است.
۱۹۹۶-۲۰۰۶
فرانک ریبود مدیرعامل شرکت میشود
در می سال ۱۹۹۶ میلادی، فرانک ریبود بهعنوان مدیر عامل شرکت دنون پس از پدرش منصوب میشود. او به گسترش جهانی شرکت در عین تمرکز بر سه حوزه با ظرفیت بالای رشد و برندهای قوی ادامه میدهد: محصولات لبنی تازه، نوشیدنی و بیسکوئیت. فرانک ریبود وظیه شرکت را با این هدف شرح میدهد: «تامین سلامتی از طریق غذا برای بیشترین افراد ممکن». این هدف امروز، ۱۰۰٬۰۰۰ نفر از کارکنان را با باور به این که تغذیه میتواند و باید در ارائه سلامتی به مصرفکنندگان در ردههای سنی مختلف، در تمامی کشورها و فرهنگها کمک کند، هدایت میکند.
۲۰۰۷
بهبود گستره محصولات
دنون کسبوکار بخش بیسکوئیت خود را در سال ۲۰۰۷ به Kraft میفروشد و شرکت Royal Numico، شرکتی پیشرو در تغدیه دارویی و تغذیه کودکان را خریداری میکند. با انجام این خرید، دنون بر ۴ بخش که شامل بخش سلامتی هم میشود، تمرکز میکند. شرکت Royal Numico دارای گستره محصولات قدرتمندی است که میتوان از برندهایی مانند Nutricia، Milupa و Cow & Gate نام برد. حضور بین المللی Numico در بازارهای تغذیه کودک و تغذیه دارویی، راههای رشد و سودآوری جدیدی را ایجاد کرده است و به اجرای اهداف دنون کمک میکند.
۲۰۰۷
اکنون زمان توسعه در خاورمیانه فرارسیده است
در همین سال دنون با نام دنون لبنی پارس وارد ایران شد.
در ابتدا، فعالیت های دنون با همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکای داخلی کلید خورد و با مطالعات وسیع زمین شناسی و ذائقه سنجی آغاز و پس از یک سال، کارخانه تولید محصولات دنون لبنی پارس در استان قزوین افتتاح شد.
در ابتدا، فعالیت های دنون مطابق با رویکرد جهانی شرکت، درتوجه به موقعیت و شرایط تمامی کشورها، با همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکای داخلی کلید خورد. امروز دنون لبنی پارس یکی از مهم ترین و برترین قطب های تولیدی حوزه Indulgence دنون در جهان به شمار می رود.
۲۰۱۴
تغییر در مدیریت
در ۲ سپتامبر سال ۲۰۱۴، به توصیه فرانک ریبود، ریاست هیئت مدیره شرکت دنون به تفکیک نقش ریاست هیئت و مدیرعامل رای میدهند و امانوئل فابر را به مدیر عاملی و فرانک ریبود را به ریاست هئیت مدیره انتخاب میکنند.
۲۰۱۵
اولین کسبوکار B corp ما
برند Happy Family که توسط مادران تاسیس شدهاست، با دریافت گواهی در سال ۲۰۱۱ و خریداری شدن توسط شرکت دنون در سال ۲۰۱۵، در حال تغییر شیوه تغذیه کودکان است و مشکلات سلامت دوران رشد را که به تغذیه دوران کودکی مربوط است، مدیریت میکند. با تعهد به مسئولیتپذیری و شفافیت در اصول کسبوکار خود، شرکت Happy Family، اولین برندی است که به جنبش جهانی برای تغییر شیوههای کسبوکار میپیوندد. مطابقت با استاندارهای سختگیرانه و زیستمحیطی B Corp به مصرفکنندگان اعتماد لازم را برای لذت بردن از تمامی جنبههای محصولات Happy Family را اعطا میکند.
۲۰۱۷
خرید شر کت WhiteWave
شرکت دنون با خرید برند WhiteWave، همراه مناسب خود برای ایجاد برندی پیشرو در زمینه بهبود روندهای محبوب مصرفکنندگان و انتظارات آنها برای گزینههای پایدارتر مواد غذایی و آشامیدنی را پیدا کرد. فعالیتهای شرکت Danone Dairy و WhiteWave با یکدیگر در آمریکای شمالی بهصورت یک زیرمجموعه ادغام شدند و شرکتی عامالمنفعه را تشکیل دادند و در حال حاضر جزء بزرگترین شرکتهای عامالمنفعه در جهان محسوب میشوند. این شرکت در ایالات متحده، یکی از ۱۵ شرکت برتر مواد غذایی و آشامیدنی و بزرگترین شرکت محصولات سرد لبنی (به غیر از پنیر) است.
۲۰۱۷
شعار جدید شرکت
شرکت دنون شعار جدید خود را که بیانگر دیدگاه همبستگی سلامت ما و سلامت زمین است، ارائه میدهد. «یک زمین. یک زندگی» فراخوانی برای پیوستن افراد فعال در زمینه مواد غذایی به انقلاب غذایی است: جنبشی با هدف ترویج عادات سالم تر مصرف موادغذایی و آشامیدنی. این شعار، همراه با لوگوی جدید، بیانگر هدف دنون برای برقراری ارتباط مجدد افراد با غذایی مصرفی آنها است.
۲۰۱۷
۲۱ سال رهبری
هئیت مدیره شرکت دنون بهصورت ناشناس به ادغام نقشهای ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل رای میدهد. امانوئل فابر که از سال ۲۰۱۴ در نقش مدیرعامل فعالیت میکند، نقش ریاست هیئت مدیره را نیز به عهده میگیرد. او با فرانک ریبود که پس از دو دهه، جایگاه افتخاری ریاست هیئت مدیره را به عهده میگیرد، جایگزین میشود. بدون شک، فرانک ریبود نقشی حیاتی در تبدیل دنون به یکی از اثرگذارترین شرکتهای مواد غذایی در جهان داشته است.
۲۰۱۸
گواهی B Corp
شرکت دنون در آمریکای شمالی - که در ایالات متحده فعالیت میکند - و دنون کانادا دو سال زودتر از موعد گواهی B Corp را دریافت میکنند. به لطف این دستاوردها، تقریبا ۳۰٪ از کسبوکار جهانی شرکت دنون، شامل این گواهی میشوند. این دستاورد، نقطه عطفی در هدف ما در دستیابی به گواهی جهانی B Corp است. بخشی کلیدی در تعهد بلندمدت شرکت برای دستیابی به موفقیت مالی همراه با پیشرفتهای اجتماعی و زیستمحیطی.
۲۰۱۹
ماست دنون ۱۰۰ ساله میشود
۱۰۰ سال پیش، آیزاک کاراسو، غذایی ساده با هدفی ساده برای بهبود سلامتی را ارائه کرد. امروز وظیفه ما «تامین سلامتی از طریق غذا برای بیشترین افراد ممکن» قویتر از گذشته بر جای خود قرار دارد. این وظیفه یکی از ارکان اصلی ارزشهای ما است که از زمان ارائه اولین ماست دنون، همواره همراه ما بوده است و باعث شده است تا نوآوری در ارائه محصولات با کیفیت که با ترکیباتی طبیعی و با شیوهای تولید شدهاند که به پرورش سلامت مردم و کره زمین کمک میکنند، ادامه دهیم.
۲۰۲۰
شرکت دنون اولین شرکتی میشود که مدل کسبوکار "Entreprise Mission" (فعالیت با اهداف اجتماعی و زیستمحیطی) که توسط French law در سال ۲۰۱۹ ایجاد شده است را میپذیرد. کمیته مستقل عملیاتی متشکل از ده متخصص حرفهای که خطومشی و پیشرفتهای ما در این زمینه را ارزیابی میکنند.